Empanadas, tango & bbq: me gusta Buenos Aires!

31 augustus 2011 - Buenos Aires, Argentinië

Hola chicos!

En bij deze twee Spaanse woorden wil ik het voorlopig ook even laten ;-) want hoewel ik vandaag alweer mijn derde les erop heb zitten, ga ik eerst nog wat harder m'n best doen voordat ik jullie ga verblijden met een Spaanse boodschap!

Mijn eerste 6 dagen in Buenos Aires zitten er alweer bijna op! En stiekem ben ik al wel 'n beetje in love. Wat 'n geweldige stad zeg, er is zoo-veel te doen, te zien, te eten, te drinken, te dansen, te bewonderen, te beleven, er komt geen einde aan! Ik heb in die paar dagen dat ik hier ben al zoveel nieuwe indrukken opgedaan! Vrijdag heb ik om elf uur 's avonds m'n eerste echte Argentijnse steak gegeten (aan het Argentijnse eetritme moet ik nog even wennen, ik barstte van de honger). Zonder saus zoals wij Nederlanders gewend zijn, en hij was heerlijk! Lekker klaargemaakt op de bbq, en niet te vergelijken met een biefstukje in ons kikkerlandje.

JetloungeZaterdag heb ik voor het eerst een Argentijnse club van binnen mogen meemaken, en ook dat was super! Rond half 3 (ja, ook het nachtleven begint hier iets later dan bij ons) zijn we, na heerlijk uit eten te zijn geweest, naar Jet-lounge gegaan. Met een paar flessen champagne, die we bij de entree kregen, kon het feest beginnen! Aan alle aandacht van de Argentijnse chicos moet je als nuchtere Nederlandse meid ff wennen. Ik lieg niet als ik zeg dat 98% van de jongens je probeert te versieren... pffff een uurtje was dat leuk, maar daarna werd ik er behoorlijk gek van! En opdringerig dat ze zijn! Ik dacht nog slim te zijn en Jaap in te zetten als 'my boyfriend', maar zelfs daar geven ze niks om! Maar goed, meteen een goeie eerste les geleerd. Gewoon voortaan negeren die hap! Ik moet zeggen dat de Argentijnse mannen me tot nu toe ook wel tegenvallen, ben er nog geen een tegengekomen waarvan ik dacht: wauw! Maar goed, daar ben ik natuurlijk ook niet voor hier ;-)

Zondagmiddag zou ik eigenlijk met Jaap naar San Telmo gaan, een wijk in Buenos Aires waar je o.a. een leuke antiekmarkt hebt. Maar aangezien het de nacht ervoor ook eeeerg gezellig was, deden we om 4u 's middags een keer onze ogen open en was het alweer bijna tijd om naar mijn nieuwe plekje te gaan:

Halmijn gastgezin! Gewapend met mijn Spaanse tolk (Jaap genaamd) gingen

we op zoek naar het adres. Tot mijn grote opluchting liepen we een mooi appartementencomplex (inclusief portier) binnen.Een lekker warme hal met mooie kroonluchters aan het plafond, grote marmeren vazen als decoratie en een leuk ouderwets bureau.

Lift

Met de (ook ouderwetse) lift naar boven, en daar stonden we oog in oog met Gloria, mijn Argentijse mama voor de komende zes weken! Gloria spreekt geen woord Engels, en ik een stuk of 4 woorden Spaans. Maar dat maakt niet uit, het is een schat van een vrouw en uiteindelijk zal het alleen maar goed zijn voor mijn Spaans!

KastKamer2Haar huis is typisch Zuid Amerikaans (lees: heerlijk kitscherig) ingericht, echt geweldig! Zo ook mijn kamertje: olijfgroene muren, kleine kitscherige schilderijtjes, ouderwetse bruine kasten met bloemetjesbehang aan de binnenkant (love it!) en een bed met grote gouden knoppen aan de uiteinden. En niet te vergeten een leuk halfrond balkonnetje met tientallen planten en mooie mozaiektegeltjes op de grond.Ik kijk uit op een drukke straat genaamd Avenida Las Heras, waar het verkeer 24u per dag doorgaat. Even wennen, maar ik slaap er inmiddels doorheen.. Ik moet zeggen dat ik me al helemaal thuis voel op m'n nieuwe plekje!

De volgende dag, maandag, begon dan eindelijk m'n eerste Spaanse les! Weer een spannende dag, eerst de weg vinden naar school, een hoop nieuwe mensen leren kennen, de hele dag Engels/Spaans praten... eigenlijk superleuk! Veel leuke medestudenten uit de hele wereld, m'n Facebook is inmiddels aangevuld met Brazilianen, Amerikanen, Canadezen, Chinezen, Duitsers, Polen enz ;-) Spaanse les ging ook goed, het is echt leuk om een nieuwe taal te leren! Even wennen aan het huiswerk dat ik nu weer elke dag heb, maar ik heb het tot nu toe nog elke dag braaf gemaakt! Merk wel dat je echt bij moet blijven en moet oefenen, vooral in de praktijk! Ik probeer al praatjes te maken met de portier, de groentenboer, en de man naast me in de bus ;-) En natuurlijk met mijn host-mum! Het valt niet mee, want als ik 1 zinnetje zeg begint diegene een heel verhaal terug te vertellen, en dan raak ik het toch echt kwijt. Maar ik geef niet op!

WelkomslunchPlaza de Mayo Kerk naast school Tango

Ik heb de eerste dagen al een hoop leuke dingen gedaan met mensen van school, we hebben een citywalk gedaan, zijn naar de begraafplaats geweest waar Evita Peron ligt begraven en hebben een tangoles gevolgdin een of ander cafe (met een geweldige sfeer, pittige Argentijns stel als docenten, lekker eten en gezellige mensen)!

Eens even kijken, wat heb ik nog meer uitgespookt hier.. Gisteren heb ik de tango gedanst op straat, door het park Las Heras (oftewel mijn achtertuin) gewandeld, beetje gewinkeld, en niet te vergeten empanadas gegeten!Tango Sinds zondag mijn nieuwe verslaving! empanadasEmpanadas jambon con queso, carne picante, atun, mozarella y tomato, ik eet ze het liefst allemaal tegelijk! Je hebt ze hier op elke hoek van de straat, en ze kosten geen drol. Heerlijk! Elke dag tijdens mijn 20 minuten pauze op school, hol ik (onder het mom van 'ons Spaans oefenen in de praktijk') met mijn medeverslaafde Dave naar een empanada-tent in de buurt, en proberen we weer een nieuwe uit. I LOVE THEM!!

Lieve mensen, ik ga weer even braaf aan mijn huiswerk zitten, daarna aanschuiven aan tafel voor een heerlijk maaltje van mi madre, en me daarna klaarmaken voor la noche! Vanavond gaan we namelijk met 'n hoop mensen van school naar een feestje in een voormalig museumgebouw, dat wordt denk ik afzien morgenochtend bij de Spaanse les ;-) Maar goed, zo vaak ben je niet in Buenos Aires, de stad waar het 6 dagen per week feest is!

Un beso grande,

Bo

1. ramon:
    He Bo,

hij gaat weer lekker lees ik, grappig... ik heb hier een cursus spaans op dvd voor op de computer. heb tijdens mijn uitzending naar afganistan geprobeerd er aan te beginnen maar had het daar te druk. heb hem weer meegenomen, maar weer te druk hier. dit keer niet met werk maar alle andere verleidingen die dit eiland bied, zon zee strand en feestjes :-)
    maar mocht dit gaan vervelen ga ik weer een poging wagen. heel veel plezier daar!!!! spreek je snel
    Ramon
  2. Yuri:
    1 september 2011
    SUPER om te horen dat je het zo naar je zin hebt en komt vast helemaal goed! Geniet er van en stuur een paar van die goed uitziende lekkernijen op;)

Ciao x
  3. Karin:
    1 september 2011
    Wauw Bo!! Dat klinkt echt super! Je foto's zien er ook superleuk uit!
    Veeeel plezier!! xx
  4. Lisa:
    1 september 2011
    Wow wat een mooie verhalen alweer van die eerste paar dagen zeg! Klinkt allemaal heeeel goed!!!
    XXX
  5. Chris:
    Ha Bo,

Nou je hebt al weer het een en ander meegemaakt. Volgens mij kom je nu al tijd te kort. Geniet er van.
    Dikke kus,
    Chris
  6. Jannie:
    1 september 2011
    Super leuk om je verhalen weer te lezen en fijn dat je het zo naar je zin hebt daar! Ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal!
    Heb je het recept al gevraagd van die "deliciosas empenadas"? Dan kun je ze hier ook 'n keer maken.
    Veel plezier nog, genier er maar van! xxx mama
  7. Sheila en Gido:
    4 september 2011
    Oooooh Bo'tje, wat klinkt dat allemaal goed! Wat fijn dat je het zo heerlijk naar je zin hebt daar. Wat heb je toch een lef in die kleine donder van je om het gewoon allemaal te gaan 'doen'!! Wij kijken alweer uit naar je volgende blog, lekker meegenieten. ;) Enjoy!!! Dikke kus van Gido, Sheila en Tristan
  8. Eva:
    5 september 2011
    Hee zussie! Hoe is het daar?? Jammer dat het skypen niet zo wilde lukken gisteravond! Hopelijk is de verbinding de komende dagen weer wat beter, kunnen we weer even bijkletsen! Dikke kus!
  9. Tim:
    7 september 2011
    Zoo, het 1e verhaal staat er dus op!! Klinkt echt super leuk allemaal. We zijn benieuwd naar de volgende verhalen en foto's!!!

XX
  10. Denise:
    13 september 2011
    Haaa meissie,

ben er eens even voor gaan zitten hoor. Wat klinkt het daar geweldig!!! Fijn dat alles zo goed gaat en dat het goed bevalt. En vooral ook dat je al zoveel mensen hebt leren kennen! Echt super! Ben weer benieuwd naar het volgende verhaal :)

dikke kus